Ingen lek – inga monster (Inför Eurovision Song Contest 2018)

För första gången på sex år kommer jag inte att vara på plats under Eurovision Song Contest. Men den traditionsenliga genomgången av alla låtar kommer förstås, här…

eurovision2018Ont, det gör ont, en stund på natten men inte på dan. Efter fem raka år kommer jag inte att vara på plats alls under Eurovision Song Contest i Lissabon. Det svider och det har ärligt talat gjort att peppen inte riktigt har varit densamma i år att lyssna in och analysera bidragen. Jag är helt enkelt ganska sent på det. Men självklart har jag spurtat ikapp och kan leverera en trovärdig bedömning av årets 43 låtar.

Det som däremot har försvårat bedömningen är att vi i år inte får se de fullständiga genrepen på youtube. Därmed försvinner två ytterst viktiga dimensioner i bedömningen, nämligen om sången håller live och om det sprakar om showen.

Det går snabbt att konstatera att semifinal 1 ser ruskigt mycket starkare ut än tvåan, så ni som håller på Benjamin ska vara nöjda med lottningen…

Semifinal 1

01 Azerbaijan, Aisel – X My Heart
Azerbaijan satsar som vanligt på ofarlig discopop enligt svensk modell. Sandra Bjurman, som var med och skrev vinnarlåten “Running Scared” åt samma land 2011 är inblandad igen. Det är helt okej, men har fått ovanligt svalt mottagande i förhandstipsen. Ska Azerbaijan missa final för första gången sedan de trädde in i tävlingen 2008?

02 Island, Ari Ólafsson – Our Choice
Fred på jorden och god soffsömn åt alla. Det här är riktigt gräsligt. Ari ligger hopplöst sist i youtubevisningar och inte mycket bättre till på oddslistor eller i Eurovision-fansens poll.

03 Albanien, Eugent Bushpepa – Mall
Bushpepa är ren kanonmat i den här semifinalen. Det finns absolut inget som talar för att den här anonyma rocklåten med aldrig så smäktande symfoniska arrangemang tar sig till final.

04 Belgien, Sennek – A Matter of Time
Sannek ska tillhöra de tio, det säger alla tänkbara analysinstrument. Men ska jag vara helt ärligt är det här en fin men ganska slätstruken låt, som aldrig riktigt lyfter.

05 Tjeckien, Mikolas Josef – Lie to Me
Charmören Mikolas måste vara Tjeckiens mest favorittippade bidrag någonsin. Småstörig soulpop med trumpet som lär mala Benjamin till Denniskorv i finalen.

06 Litauen, Ieva Zasimauskaitė – When We’re Old
En sockersöt pianoballad om livslång kärlek. Den hade tagit sig till final i vilket semifinalfält som helst de senaste tio åren, men här hänger den precis på gärsgården.

07 Israel, Netta – Toy
Har en låt någonsin varit så förhandstippad som segrare? Netta har snart 20 miljoner visningar på youtube och tippas som överlägsen etta av både oddsmakare och fans. Men vi ska minnas att även Ryssland 2016 och Italien 2017 var stora favoriter fram till veckan innan tävlingen, men föll tungt när det gällde. Frågan är om Netta levererar, eller om folk redan har hunnit tröttna på hennes kacklande rap? Låten sticker absolut ut, Netta har en helt egen stil och refrängen kan du inte glömma även om du lobotomerar dig efter finalen. Men, som sagt… det är bäst när det gäller som räknas och med favoritskap hinner det också byggas upp ett motstånd. Inte minst viktigt – kommer jurygrupperna verkligen att rösta på detta?

08 Vitryssland, Alekseev – Forever
Alekseev är en skönsjungande hunk och även om jag tycker mig ha hört den snyggt arrangerade låten förut i Eurovision är det en refräng som tål att återanvändas. Kommer att balansera på eggen till en finalplats, tillsammans med fyra-fem andra.

09 Estland, Elina Nechayeva – La Forza
Trea på oddslistorna, fyra hos Eurovision-fansen. Elina är en av dem som rent av kan utmana Israel om en seger. “La Forza” är ruskigt vacker. Men operasång har inte precis rosat Eurovision-marknaden tidigare, med undantag för de italienska knuttarna 2015. Minns Malena Ernmans fiasko 2009. Frankrikes dito 2011.

10 Bulgarien, Equinox – Bones
För tredje året i rad kommer Bulgarien att tillhöra mina benhårda favoriter i tävlingen. Det här är pop som verkligen sticker ut. Det kan med lite skjuts sista veckan räcka hela vägen – om folket har börjat tröttna på Israel.

11 F.Y.R. Makedonien, Eye Cue – Lost And Found
Räknar vi youtubevisningar är finalplatsen packad och klar för Eye Cue, men riktigt så enkelt är det förstås inte. Det är en högkvalitativ poplåt, men den riskerar att skuffas undan på mållinjen av bidrag i samma genre från Cypern, Finland och kanske Azerbaijan.

12 Kroatien, Franka – Crazy
Det är nästan omöjligt att tippa finalisterna i den här semifinalen, men desto lättare om du börjar bakifrån och plockar bort de som INTE går till final. Efter givna jumbon Island är Kroatiens Franka galet chanslös, trots att varken hon eller låten gör bort sig.

13 Österrike, Cesár Sampson – Nobody But You
Den här effektiva (svensktillverkade) soulpopen SKA räcka till final, i en normal semifinal. Men nu är alla favoriterna packade på rad och då riskerar Cesár att stå där med det korta strået i slutändan.

14 Grekland, Yianna Terzi – Oniro Mou
Bakom suveränen Israel är Grekland stor favorit bland Eurovision-fansen. Men det är svårtolkat, då varken youtubevisningar eller odds pekar på någon segerchans. Jag håller på fansen. Det här är helt fantastiskt. Etnotrummor när de är som bäst!

15 Finland, Saara Aalto – Monsters
Finland är med och slåss om en finalplats, men det är tight mellan Saara Aalto och andra discopopbidrag från Cypern, Makedonien och Azerbaijan.

16 Armenien, Sevak Khanagyan – Qami
Det här är en underskattad pärla som hade haft chansen att växa i en final. Men i Dödens semifinal har den små utsikter att ta sig dit.

17 Schweiz, ZiBBZ – Stones
Låten är rätt rockig och frän fram till den fatalt platta refrängen får den att sjunka som en sten. Har ingen chans till avancemang.

18 Irland, Ryan O’Shaughnessy – Together
Den här Boyzone/Westlife-balladen hade antagligen gett Irland ännu en seger på 90-talet, men det är tack och lov andra tider nu.

19 Cypern, Eleni Foureira – Fuego
Cyprioterna – eller förlåt, svenskarna… har fått till en dunderskön discopoplåt med benäget etnostuk som bör kunna knipa en säker finalplats, trots den hårda konkurrensen.

Till final: Belgien, Tjeckien, Israel, Vitryssland, Estland, Bulgarien, F.Y.R. Makedonien, Österrike, Grekland och Cypern.

.

Semifinal 2

01 Norge, Alexander Rybak – That’s How You Write a Song
Vinnaren från 2009 återvänder med en fullkomligt vedervärdigt hurtig jazzpoplåt. Populär hos bookmakers, men inte lika hyllad av Eurovision-fansen. En finalplats lär det dock bli från den här svagare semifinalen.

02 Rumänien, The Humans – Goodbye
Ingen tror på Rumänien, men “Goodbye” är faktiskt rätt skön. Gillade du Heart på 80-talet lär det här smälta som en ostbåge i munnen.

03 Serbien, Sanja Ilić & Balkanika – Nova Deca
Det är positivt att etnon sakta är på väg att ta sig tillbaka efter ett par mer popdominerade år (Ukrainas seger 2016 till trots). Fast det här lyfter helt enkelt aldrig.

04 San Marino, Jessika featuring Jenifer Brening – Who We Are
Okej, det är kanske ingen vinnarlåt och Jenny B:s rap kanske är liiite malplacerad, men (Heroes-)refrängen är väldigt effektiv och den förtjänar faktiskt bättre än de 43:eplatser den har både hos oddsmakare och Eurovision-fans.

05 Danmark, Rasmussen – Higher Ground
Danskarna kan nog sitta säkert, luta sig tillbaka och kvittera ut finalbiljetten. Rasmussens vindpinade vikingapop sticker ut precis lagom mycket och sällade sig snabbt till mina personliga favoriter.

06 Ryssland, Julia Samoylova – I Won’t Break
Julia skulle ha varit med redan förra året, men tilläts inte att resa in i fiendelandet Ukraina eftersom hon agerat underhållning till ryska trupper på Krim. Nu är hon med och med en betydligt bättre låt. Final brukar Ryssland aldrig missa, men annars har det varit svalt mottagande i förhandssnacket.

07 Moldavien, DoReDoS – My Lucky Day
Klämmig etnodisco som är svår att värja sig emot, men som också låter som något vi har hört i Eurovision ungefär vartannat år sedan Sydösteuropa gjorde entré i tävlingen. Oförtjänt lågt skattad av Eurovision-fansen.

08 Nederländerna, Waylon – Outlaw In ‘Em
Nederländerna har efter åratal av kräftgång gått till att bli en pålitlig toppspelare, även om segern saknas i modern tid. Den här country-/sydstatsrocken lär knipa en lätt finalplats, men är lite för lättviktig för att kunna roffa åt sig någon medalj.

09 Australien, Jessica Mauboy – We Got Love
Australien skickade en hopplöst trist radiopoplåt 2016. Kom tvåa. Australien skickar samma hopplöst trista radiopoplåt 2018. Nämns inte över huvud taget bland segerkandidaterna. Ibland är livets och Eurovisions vägar outgrundliga.

10 Georgien, Ethno-Jazz Band Iriao – For You
Ibland är tre minuter längre än annars. Etnoinslag, visst, men det här är en enda lång flirt med John Blund.

11 Polen, Gromee feat. Lukas Meijer – Light Me Up
Den här korsningen av pojkband och housepop från Polen är ytterst svårbedömd. Oddsen är höga, men den ligger åtta i fanomröstningen. Finalplatsen hänger på håret.

12 Malta, Christabelle – Taboo
Jag ÄLSKAR den här låten. Det var det första av alla bidrag som jag la till på min spellista. Refrängen är monstruös. För mig har den minst samma klass som Cypern, Australien, Makedonien och andra konkurrenter. Men, jag verkar ensam i universum om att tycka allt detta. Christabelle är ruskigt nederlagstippad.

13 Ungern, AWS – Viszlát Nyár
Varför måste det vara samma gapiga punkrock från öst så fort någon vågar bryta rockvallen i Eurovision? Dock brukar det av någon märklig anledning alltid fungera. Svältföddheten på rock verkar suga åt sig allt som andas lite attityd. Growlpartiet mot slutet kan vara det hårdaste vi hört i Eurovision någonsin.

14 Lettland, Laura Rizzotto – Funny Girl
Ingen tror på Lettland och jag tänker inte direkt invända mot det. “Funny Girl” är helt okej soulballad, men alldeles för anonym för att slå igenom rutan på tre minuter.

15 Sverige, Benjamin Ingrosso – Dance You Off
Benjamin kan dansa sig lycklig över att ha hamnat i den här ursvaga semifinalen. För en gångs skull nämns inte Sverige ens bland favoriterna, men en finalplats bör det väl ändå bli.

16 Montenegro, Vanja Radovanović – Inje
Årets Balkanballad har den där magiska egenskapen att växa för varje lyssning. Balkanballader brukar också gå bra i tävlingen, men Vanja är nästan löjligt nederlagstippad. Jag sticker ändå ut hakan och skickar honom till final. Det må bära eller brista!

17 Slovenien, Lea Sirk – Hvala, ne!
Det ska inte vara något snack om att Lea får åka hem direkt efter semifinalen. Det här ska inte ens i ett parallellt universum kunna räcka till en finalplats. Men jag hade gärna sett Bröderna Norberg göra en parodi betitlad “Skära ned”.

18 Ukraina, Melovin – Under the Ladder
Melovin och hans eldfängda nummer är så ofantligt mycket bättre än vad själva låten är. Så det kan gå ungefär hur som helst för Ukraina. Förmodligen barkar det till final trots allt.

Till final: Norge, Danmark, Ryssland, Moldavien, Nederländerna, Australien, Ungern, Sverige, Montenegro och Ukraina.

.

Finalklara

Tyskland, Michael Schulte – You Let Me Walk Alone
Grattis till årets mest givna pissepaus. Det här försöket att göra Eurovision av (den i sig obegripliga) topplistehypen Ed Sheeran faller platt och blir pannkaka.

Frankrike, Madame Monsieur – Mercy
Typiskt franskt på alla sätt. En modern, sval poplåt med en duktig sångerska. Men det har gått lite knackigt för konceptet för fransmännen de senaste åren, trots att de oftast får goda vitsord och odds.

Italien, Ermal Meta e Fabrizio Moro – Non Mi Avete Fatto Niente
I fjol hade Italien tagit ut segern i förskott, men slutade på en neslig femteplats. Kan de göra en omvänd resa i år? Den lättrallade låten, framförd med patenterat italienskt rasp, är inte riktigt med i förhandssnacket, men har all potential att växa till en topplacering. En semifinalspelning hade gjort den gott, i en perfekt värld…

Spanien, Amaia y Alfred – Tu Canción
Den här urgulliga spanska duon passerade i skrivande stund precis 6 miljoner visningar på youtube, vilket gör dem till klar tvåa efter överlägsna Israel. Med i förhandssnacket, utan att vara absolut favorit. Kanske den låt som spinner vidare mest på fjolårets vinnarstil.

Storbritannien, SuRie – Storm
Jag lider nästan lite med Storbritannien, som varje år skickar vad de säkert anser är en helt okej poplåt, men som varje år drunknar totalt i mycket bättre bidrag i samma genre. Fast förankring i botten för den här lätta brisen alltså.

Portugal, Cláudia Pascoal – O Jardim
“O Jardim” gick mig totalt förbi tills jag såg att den låg trea hos Eurovision-fansen. Det är en väldigt fin och lite utstickande låt. Bastarden till förra årets segerbidrag, om man vill. Men har den en verklig chans att utmana om segern? Nej, det tror jag inte. Sedan Irlands 90-tal har blixten inte slagit ner två gånger på samma ställe.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.