Mot blågul seger! – final i Eurovision Song Contest

Ukraina må leda stort i förhandstipsen, men det är förstås på grund av Rysslands aggressionskrig, snarare än på bidragets överlägsenhet. Räkna med att finalen kommer att bli en jämn historia, men med en blågul seger?

Semifinalerna var relativt odramatiska. Det jag saknar mest i finalen är etnoinslagen från Albanien och Cypern, samt Montenegros vackra ballad. Den typen av låtar är Eurovision för mig, men uppenbarligen inte längre för tillräckligt många andra. I stället fick vi sömniga Litauen, tuggummisega Armenien och tjatiga Tjeckien. Inte desto mindre prickade jag in 8 av 10 finalbidrag i respektive semifinal, vilket får anses som godkänt.

Segerstriden ser ut att bli rafflande oviss (har jag sagt det förut?). Allt hänger egentligen på hur jurygrupperna lägger sina röster. För om Europas folk får bestämma (vilket de ju alltså bara får till hälften) kommer Ukraina att vinna överlägset. Nu kommer deras etnorap att sänkas (medvetet?) av jurygrupperna och det öppnar upp fältet för framförallt Sverige och Storbritannien. Det här kommer inte att avgöras på tolvor, utan på jämnhet. Den som får flest 6-7-poängare vinner…

Hur har det egentligen gått för fjolårets trendspaningar, att toppen bestod av låtar som; 1) sjöngs på det egna språket och 2) var skrivna av artisten själv?

Nå, av de tippade topp tio har Ukraina, Italien, Serbien, Nederländerna och Moldavien satsat på egna språket (ja, och Storbritannien, mindre överraskande), medan Sverige, Spanien, Polen och Grekland ignorerat detta. Det är bara Spaniens Chanel som inte är åtminstone medkompositör till sin låt.

(I tippad slutordning.)

  1. 🇸🇪 Sverige, Cornelia Jakobs – Hold Me Closer
    För en gångs skull har Den Internationella Juryn sett till att bästa låten vann, över svenska folkets sämre smak och vetande. Cornelia Jakobs är med i slutracet, som en av tre huvudfavoriter ihop med Storbritannien och Ukraina. Om juryn står henne bi även här kan det bli en klassisk svensk afton. Hon har ungefär samma slagläge som Måns Zelmerlöv – inte absolut favorit, men den som flest kan tänkas gilla lagom mycket. Räkna med många 6-7-poängare. Ibland är det detta som avgör, att plocka småpoäng av alla. Låten är fenomenal, Cornelias röst är fenomenal. Det som fattas är ett scenframträdande som sticker ut. Likväl har “Hold Me Closer” klättrat i popularitet efter semifinalen – vilket är ett mycket gott tecken.

    .
  2. .🇬🇧 Storbritannien, Sam Ryder – Space Man
    Finns det några som är sämre i Eurovision än Tyskland? Ja, Storbritannien! De senaste 20 åren har de kommit sist fem (5!) gånger och utanför topp-20 elva gånger, på 18 försök. Det är 25 år sedan Katrina and the Waves vann. Sam Ryder är helt okej, sjunger bra och sprallar på, men låten är lite för anonym. Att britterna som alltid bettar totalt insiktslöst på sig själva och alltid ligger i topp på oddslistorna är liksom inget att fästa sig vid. Ändå talar det mesta för att det blir en raket upp i toppen i år. Frågan är bara hur långt upp?

    .
  3. .🇺🇦 Ukraina, Kalush Orchestra – Stefania
    Storfavorit bland spelare och spelbolag, på grund av Rysslands aggressionskrig förstås. Låten är en helt okej etnodänga – eller en lite mer sansad version av förra årets succé med Go_A, om du så vill. Flöjten och sången är prima. Folkdräkterna är fräsiga. Det som förstör helheten är det erbarmliga rappartiet, som ska representera det “moderna”. Kommer jurygrupperna att fälla den, eller kan den rida hela vägen till seger på publikens sympatiröster?

    .
  4. .🇮🇹 Italien, Mahmood & Blanco – Brividi
    “Brividi” var länge den stora segerkandidaten, i konkurrens med Sverige och Ukraina, men har sjunkit som en sten efter att det bleka scenframträdandet blivit offentligt. Jag har förtvivlat svårt för Mahmoods nasalt gnälliga sång och den sega låten tilltalar mig inte heller. Blanco räddar upp lite när han kommer in, men jag hoppas verkligen att vi får se en blågul seger i någon form.

    .
  5. 🇪🇸 Spanien, Chanel – SloMo
    Det är osedligt värre när Chanel juckar loss i “SloMo”, men hon har smugit upp till en av favoriterna i förhandssnacken, inte minst via succé på Tik Tok. Låten har ett skönt beat och tar sig mer och mer. Chanel kan nog vara med och utmana den tippade topp-kvartetten om någon av dem skulle ha en dålig dag. Men någon egentlig segerkandidat är hon inte.

    .
  6. 🇷🇸 Serbien, Konstrakta – In Corpore Sano
    Mycket udda har vi sett genom åren i Eurovision, så det ska till något alldeles särdeles för att få folk att höja på ögonbrynen numera. Konstrakta är nästan där, med den här uttryckslösa, närmast mekaniska hyllningen till Megan Markles lena hår. Bakom den märkliga texten döljer det sig dock någon form av samhällskritisk ironi mot skönhetsideal och hälsohets, så skratta inte bort den helt. Klappen har nästan nått Brandsta-status och låten har en irriterande förmåga att fästa.

    .
  7. 🇬🇷 Grekland, Amanda Georgiadi Tenfjord – Die Together
    En låt i mängden av ganska slätstruken, melankolisk pop. Grekisk-norska Amanda Georgiadi Tenfjord är duktig och tippas allmänt ta en plats på topp tio. Personligen föredrar jag Nederländerna i den här genren.

    .
  8. 🇳🇱 Nederländerna, S10 – De Diepte
    Ja, men här snackar vi. En snirklig popdänga på eget språk. Det gillar jag. Framförandet är avskalat och svalt, men helt rätt för låten. Stien den Hollander är en fullfjädrad artist och sångerska, trots sin unga ålder. Det kanske inte når hela vägen till seger, men här finns definitivt karaktär för en topp tio-placering. Övertygade stort i första semifinalen och fick publikens massiva bifall och allsång.

    .
  9. 🇵🇱 Polen, Ochman – River
    Av de ångestfylla männen är Ochman min favorit. Det verkar för övrigt vara en åsikt som jag delar med fler, då han tippas ta en plats på topp-tio. Den melankoliska balladen påminner en del om Duncan Lawrence “Arcade” från 2019, blandat med lite Gjon’s Tears “Tout l’univers” från förra året. Men den växer och får sin egen karaktär.

    .
  10. 🇲🇩 Moldavien, Zdob şi Zdub & Advahov Brothers – Trenulețul
    Som vi har väntat och längtat. Zdob şi Zdub är tillbaka! Klassiska Eurovision-bidrag som “Boonika Bate Toba” (2005) och “So Lucky” (2011) glömmer man inte i första taget. Ingen lär bli besviken av “Trenulețul”, som innehåller precis rätt doser av fiol, dragspel, folklore och rock’n’roll. Tågresan mellan Chisinau och Bukarest är lite enkelspårig i längden kanske, men tre minuter är ju ändå bara tre minuter.

    .
  11. 🇳🇴 Norge, Subwoolfer – Give That Wolf a Banana
    Det här är bidraget som inte lämnar någon oberörd. Kärlek eller hat. I gula alienvargmasker struttar Subwoolfer runt och hotar sluka mormödrar – om de inte får sig en banan till livs innan dess, vill säga. Helt bananas och samtidigt genialiskt i Ylvis-klass. Möjligheterna är oändliga – för tittarröster.

    .
  12. 🇵🇹 Portugal, MARO – Saudade, Saudade
    Ett av ovanligt många bidrag i år som helt enkelt är stillsamt tråkiga i det här sammanhanget, om än med viss konstnärlig kvalitet som ursäkt. Kan nå övre halvan om jurygrupperna och prettoröstarna är på hugget. Missa inte valium-varianten av raketen, som är framträdandets höjdpunkt.

    .
  13. 🇮🇸 Island, Systur – Með Hækkandi Sól
    De isländska systrarna är som en ljummen vind från Eurovisions minst framstående period i början på 90-talet. Det är helt enkelt för tamt och för enkelt för att fungera hemma i stugorna. Men ett varningens finger ändå för att den växer på dig och kan bli en juryfavorit!

    .
  14. 🇦🇲 Armenien, Rosa Linn – Snap
    Låten i sig är en femma, men inget vi inte har hört förut. Det är fluffig pop, som inte bjuder på några oväntade ryck. Framträdandet är till detta tamt, där Rosa Linn först sitter och plinkar på sin gitarr och sedan rullar runt i ett vadderat rum, river tygstycken från väggarna, och ja… där under finns det utdrag ur texten. Så finurligt.

    .
  15. 🇫🇮 Finland, The Rasmus – Jezebel
    The Rasmus var ett hyfsat stort namn på listorna på 00-talet. Det var ju ändå 15-20 år sedan nu och det märks. Det känns inte helt uppdaterat, så att säga. Det här är heller ingen ny “In the Shadows”, men “Jezebel” är en strömlinjeformad rocklåt som absolut sätter sig i det undermedvetna, vare sig du vill det eller inte.

    .
  16. 🇦🇺 Australien, Sheldon Riley – Not the Same
    Ännu en man med smärta. Ingenting konstigt med det, som sagt, bara väldigt tråkigt och färglöst i det här sammanhanget och i konkurrens med många likalydande bidrag. Den inledningsvis maskerade Sheldon Riley har en stark röst, som högljutt klagar över att inte passa in. Ett ämne som alltid fungerar i Eurovision.

    .
  17. 🇦🇿 Azerbaijan, Nadir Rustamli – Fade to Black
    Ännu en man med smärta. Nadir ligger på en trappa och kvider i fosterställning, i ett försök att skapa dramatik i den här i grunden slätstrukna balladen. Stilmässigt finns det referenser att dra till “Arcade”, vinnaren från 2019, men kvaliteten är inte på den nivån. Dock har den en tendens att växa och kan möjligen utmana om en plats högre upp.

    .
  18. 🇪🇪 Estland, Stefan – Hope
    Stefan är lite hoppfullare än de flesta andra män i tävlingen och det smittar av sig. Den här countrypopen är kanske inte typiskt estnisk, vad jag vet, men likväl en snygg låt som särskiljer sig i konkurrensen för året. Frågan är bara om det flåshurtiga liveframträdandet gör låten rättvisa?

    .
  19. 🇫🇷 Frankrike, Alvan & Ahez – Fulenn
    Av etnoinslagen i år har Frankrike skarp konkurrens av främst Ukraina och Moldavien. Om det här är så värst franskt är väl en annan femma, snarare speglar det landets mångkultur. Det talas inte så mycket om Frankrike i förhandssnacken, allas ögon är på Ukraina i den här genren. Låten är helt okej, men framträdandet har inte övertygat under repetitionerna och lär inte hota topp-tio.

    .
  20. 🇱🇹 Litauen, Monika Liu – Sentimentai
    Om du har råkat glömma att uträtta dina toalettbestyr innan sändningen är det här ett ypperligt tillfälle till pissepaus. “Sentimentai” är en jazzsouldiskoballad som hade kunnat vara fransk andrasortering från 70-talet, absolut inget mer. Du missar inget. Att den ens är i final är ett verk av jurygrupperna, så klart.

    .
  21. 🇨🇭 Schweiz, Marius Bear – Boys Do Cry
    Budskapet är fint. Det är klart att killar ska visa känslor. Det här är ännu ett i raden av bidrag med män med ångest och smärta, så så värst kontroversiellt verkar det inte vara längre. En björnkram till Marius! Men låten lämpar sig bäst för någon app som ska bota sömnlöshet.

    .
  22. 🇧🇪 Belgien, Jérémie Makiese – Miss You
    Jérémie Makiese är ytterligare en av de hjärtekrossade männen. Låten är en r’n’b-bagatell av den sort som det ligger tio av på varje topplista numera. Det finns faktiskt ingenting som gör att just “Miss You” skulle förtjäna en plats i sofftittarnas hjärtan. Vad den ens gör i final är en gåta, som bara jurygrupperna kan svara på.

    .
  23. 🇨🇿 Tjeckien, We Are Domi – Lights Off
    Finalfältets största skräll. En slätstruken eurodisko-/techno-dänga, med tjatig refräng, sunkig sånginsats och slöa beats. Dags att släcka och krypa till kojs. Jag hade föredragit Österrikes piggare motsvarighet alla dagar på året.

    .
  24. 🇷🇴 Rumänien, WRS – Llámame
    En korsning av latino och den etnopop som dominerade i Eurovision från 2004 och ett tiotal år framåt. Samtidigt ett av de där bidragen som varken blir hackade eller malda, de bara är där och går till final, lite slumpartat överraskande, men helt utan chans på topplacering.

    .
  25. 🇩🇪 Tyskland, Malik Harris – Rockstars
    Varför har Tyskland så förtvivlat svårt att skicka något kvalitativt till Eurovision? Sedan segern med Lena 2010 har de sex gånger hamnat under topp-20, på tio försök. Det är där även Malik Harris kommer att hamna med den här intetsägande låten. Utan att vara dålig triggar den ingenting, vare sig lust eller olust. Mest noterbart är det oblyga Eminem-rap-partiet i mitten av mellanmjölksrocken.

 

Bidragen finns att höra på Spotify och ses på Youtube.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.